#WorthIt: Instagramcursus van C Academy over tarieven bepalen
18/07/2019


#worthit worth it c academy charlotte van t wout celinecharlotte celine charlotte instagramcursus

Het bepalen van je tarief blijft misschien wel één van de lastigste dingen als ondernemer. Hoe weet je precies wat je waard bent? En ook handig: hoe laat je een potentiële klant dit inzien? In de 5-daagse Instagramcursus #WorthIt van C Academy deelt Charlotte van ‘t Wout haar meest waardevolle tips op het gebied van het bepalen van je tarief. De 4 meest waardevolle lessen wil ik graag met jullie delen in dit artikel.

#WorthIt

De cursus #WorthIT van C Academy stond weer bol van de praktische, waardevolle en inspirerende tips. Inclusief handig e-book als naslagwerk. Eén van de fijnste meepakkers: Charlotte heeft me dankzij haar cursus geïnspireerd om mijn tarieven op mijn website te zetten en aan de slag te gaan met pakketten. En dat is op zichzelf natuurlijk al de investering waard. Hieronder deel ik nóg meer waardevolle lessen die ik dankzij #WorthIt leerde.

Concurreer op meer zaken dan alleen op prijs

Het is vaak één van de eerste dingen waar je aan denkt bij ‘concurreren’ of ‘onderhandelen’: je tarief. Tijdens de Instagramcursus #WorthIt deelt Charlotte hoe belangrijk het is om dit los te laten. Jezelf aantrekkelijk maken voor een klant heeft niet uitsluitend iets te maken met je prijs. Zo kan het ook te maken hebben met de service die je biedt. Daarom tipt ze niet te snel korting met kortingen te strooien, maar in plaats hiervan juist iets extra’s te bieden. Iets wat voor jou in verhouding niet zoveel tijd kost, maar waarmee de klant enorm is geholpen.

#worthit worth it c academy charlotte van t wout celinecharlotte celine charlotte instagramcursus

De klant weet niet wat ‘ie wil tot je het vertelt

Misschien wel de belangrijkste les die ik persoonlijk van #WorthIt heb geleerd, is het belang van pakketten. Op de eerste plaats zijn pakketten een goed startpunt om het kaf van het koren te scheiden. Potentiële klanten krijgen immers een goede indicatie van jouw tarieven en zullen je niet benaderen als dit niet past bij wat ze voor ogen hadden. Daarnaast zijn pakketten belangrijk om de klant te prikkelen en te inspireren.”De klant weet niet wat ‘ie wil tot je het vertelt”, aldus Charlotte. Daarom tipt ze om specifieke pakketten samen te stellen waarmee je een (potentiële) klant enthousiast maakt over de mogelijkheden van jouw diensten.

Je huidige klant is niet per se je toekomstige klant

“Ik vergelijk het bepalen van je tarief weleens met het kopen van een Rolex. Ik koop het niet, want ik vind het te duur. Dit betekent niet dat de Rolex geen bestaansrecht heeft. Het betekent alleen dat ík niet de juiste klant ben. Er zijn immers genoeg mensen die het geld er wél voor over hebben”, aldus Charlotte. Ze geeft dan ook aan dat het een reële mogelijkheid is dat je huidige klant niet per se je toekomstige klant is. Dit moet je echter niet tegenhouden om het tarief te vragen wat jij waard bent.

#worthit worth it c academy charlotte van t wout celinecharlotte celine charlotte instagramcursus

Alleen ongelukkige mensen benijden mensen met succes en lef

“Hoe meer leuke, lieve mensen meer geld verdienen hoe leuker de wereld wordt”, aldus Charlotte. En daar zou ik het niet meer mee eens kunnen zijn. Er wordt natuurlijk nogal eens met schuine ogen gekeken naar mensen die goed geld verdienen of aangeven dat ze dit wel zouden willen. En natuurlijk is de waarde van geld nooit meer waard dan een gezond en gelukkig leven. Het betekent echter niet dat deze dingen niet hand in hand kunnen gaan, zo benadrukt Charlotte. Je bent geen naar mens als je geld belangrijk vindt. Het is alleen onvermijdelijk dat mensen daar wat van vinden. Dan is het goed om te weten: “Alleen ongelukkige mensen benijden mensen met succes en  lef.” Amen.

Wat vinden jullie het meest waardevolle inzicht van #WorthIt?

FACEBOOK * INSTAGRAM * YOUTUBE * TWITTER



2 reacties


    18 juli 2019

    Goede lessen en interessant artikel



    18 juli 2019

    Weer een interessant artikel Femke, thanks!