Influencer Marketing is niet nieuw. Vanwege de opkomst van social media roept het echter meer aandacht op dan ooit – en de bijbehorende vraagtekens. Influencer Mascha Feoktistova en manager Max de Vries besloten daarom in de pen te klimmen om dé gids te schrijven op het gebied van Influencer Marketing: Je doet het toch wel gratis?
Je doet het toch wel gratis?
Met het boek Influencer Marketing (IM) geven Mascha en Max inzicht in welke keuzes er kunnen worden gemaakt en wanneer je IM zou moeten toepassen. Het doel is om de marketeer en Influencer van de juiste informatie te voorzien, zodat er weloverwogen keuzes kunnen worden gemaakt voor het beste resultaat. Ze laten je zien welke opties er zijn, hoe de spelers in deze business zich gedragen en wat je moet doen om te scoren met je campagne. Ze halen cases en voorbeelden aan om te laten zien waar het mis ging, of welke (vaak dappere) keuzes er gemaakt zijn om succes te verzekeren. Dit boek is dan ook bedoeld voor marketeers en influencers (in spe) die succesvol willen zijn.
De reacties op Bol.com zijn niet al te positief. Lezers geven -op het moment van schrijven- het boek gemiddeld 2 van de 5 sterren. Hoofdzakelijk door de grote hoeveelheid taalfouten. Hoewel ik me hier zeker in kan vinden, merk ik dat het mij persoonlijk niet stoort. Je doet het toch wel gratis? is inhoudelijk namelijk een heel fijne gids voor marketeers. Zeker voor hen die totaal niet bekend zijn met de wereld van YouTubers en Instagrammers. Je doet het toch wel gratis? legt uit wanneer Influencer Marketing mogelijk interessant is, en legt stap-voor-stap hoe dit precies in z’n werk gaat. Je wordt écht aan de hand meegenomen en krijgt zo een eerlijk kijkje in de keuken.
Puur (leed)vermaak
Dankzij het co-auteurschap van influencer Mascha Feoktistova en manager Max de Vries wordt Influencer Marketing op interessante wijze vanuit beide zijdes belicht. Ik vond vooral de verschillende cases waarbij Influencer Marketing succesvol én minder succesvol is ingezet erg interessant. Puur (leed)vermaak. Hoewel in het geval van slechte cases nooit de namen van de desbetreffende merken worden benoemd, zullen online kenners de meeste verbanden vast snel kunnen leggen. (Lees: ‘Een FMCG-gigant die jaarlijks tonnen pompt in influencerfeestjes om een ijsje te promoten’.)
In dit boek wordt de nadruk gelegd op het feit dat een samenwerking met influencers altijd onderdeel zou moeten zijn van een marketingmix. En er één duidelijk doel moet worden gesteld aan de samenwerking. Hier zou ik het niet meer mee eens kunnen zijn. Uit ervaring aan zowel de bureauzijde als de ‘influencerzijde’ wordt een samenwerking met influencers vaak gezien als een oplossing voor ALLES. Ze moeten én het bereik generen, én de branding versterken én ook nog eens inhoudelijk de missie van het merk uitdragen. Een utopie, zo benadrukt ook dit boek.
Een vraag die ik overigens ontving via Instagram: is dit boek ook interessant voor influencers? Persoonlijk vind ik van niet. Hoewel Mascha regelmatig haar visie als influencer belicht, is dit boek echt toegespitst op de marketing professional. Je zult ongetwijfeld een aantal learnings voor jezelf eruit kunnen halen, maar daar blijft het bij.
Conclusie
Je doet het toch wel gratis? is een fijne gids voor marketeers die hun eerste stappen zetten op het gebied van Influencer Marketing. Verwacht geen handig tarievenoverzicht – jammer, maar onmogelijk. Wat je wél mag verwachten? Inspiratie en praktische overwegingen om Influencer Marketing (al dan niet) succesvol in te zetten voor je merk. Fijne bonus zijn de andere grote influencers en marketing professionals die achterin dit boek hun licht schijnen op dit onderwerp.
Je doet het toch wel gratis? is verkrijgbaar voor €22,50 bij o.a. Bol.com. Ben jij nieuwsgierig naar dit boek?
Wat leuk om jouw eerlijke review van het boek te lezen! Ik was zelf wel benieuwd naar het boek en overwoog het te kopen, maar ik denk dat ik het nu toch maar laat liggen. Jammer dat de focus meer op marketeers dan op influencers ligt!
Overigens ben ik nu stiekem wel nieuwsgierig naar de taalfoutjes in het boek. Ik zou dáár het boek bijna voor kopen ;)
Ik ben heel benieuwd naar het boek! Op mijn werk hebben we het liggen en ik ben van plan het binnenkort te lezen. Ik vind de insteek waarbij beide kanten belicht worden leuk gevonden en ben benieuwd of ik er nog veel van zal leren!
Ik ben toch altijd wel erg nieuwsgierig wat ik hier zelf van vind! ik ga dit boek op mijn wishlist zetten, thanks :)
Fijne eerlijke review! Ik was eerst wel benieuwd naar het boek, maar na zoveel negatieve reacties te hebben gelezen laat ik ‘m toch maar liggen. Jammer dat het boek meer is gericht op marketeers!