LinkedIn heeft op 13 mei 2020 een ontzettend interessante nieuwe functionaliteit gelanceerd: LinkedIn Stories. We zijn het eerste land dat hiermee mag testen. In dit artikel deel ik mijn tips om krachtige LinkedIn Stories te creëren.
Om te beginnen: wat is LinkedIn Stories precies? LinkedIn Stories lijkt in veel aspecten op Instagram Stories. Zo is de content die je hier uploadt slechts 24 uur zichtbaar. Ook verschijnen de foto’s en video’s die je deelt in een rondje bovenaan je feed. Dit kunnen beelden zijn die je nét met je mobiele camera hebt gemaakt, of afkomstig uit je filmrol. Het is mogelijk om te zien hoe vaak je Stories zijn bekeken én door wie. En je kunt tekst (en ondertiteling) toevoegen met de welbekende tekstfunctie.
LinkedIn Stories versus Instagram Stories
Er zijn echter ook kleine verschillen tussen LinkedIn Stories en Instagram Stories. Zo mag een video gedeeld via LinkedIn Stories maximaal 20 seconden duren. Bij Instagram Stories is dit 15 seconden. Ook kun je gebruikmaken van speciale LinkedIn-stickers. Gezien het gaat om een pilotversie zijn de mogelijkheden verder nog vrij beperkt. Niet dat ik dit zie als een nadeel: net zoals deze functionaliteit een uitprobeersel is voor het platform, is dit het ook voor gebruikers. De beperkte mogelijkheden maakt het overzichtelijk.
Waarom starten met LinkedIn Stories?
Als Stories-expert ben ik misschien wat bevooroordeeld. Toch moet het worden gezegd: de nieuwe functionaliteit biedt oneindig veel mogelijkheden. LinkedIn noemt 3 belangrijke voordelen aan het delen van Stories:
- Op een menselijke manier je professionele kant laten zien.
- Op een creatieve en informele manier je dagelijkse activiteiten op werk delen.
- Je community laten groeien door actief contact te zoeken, relaties te onderhouden en content te delen.
Hier kan ik mezelf alleen maar bij aansluiten. Met de toevoeging dat je hiermee nóg meer waarde kunt bieden aan je connecties. Ik denk dat voor veel gebruikers de verleiding lonkt om Stories te gebruiken als een nieuwe manier om promotie te maken voor het eigen werk of bedrijf. Een verkapte reclamespot. In mijn ogen zou dit een grote fout zijn.
LinkedIn Stories heet niet voor niets Stories. De kracht zit in het verhaal. En met jouw verhaal kun je een waardevolle band opbouwen met je connecties. Je kennis delen zonder je dienst of product te pushen. Ja, door het opbouwen van deze vertrouwensband en expertstatus zullen je connecties uiteindelijk eerder overgaan tot aankoop van je dienst of product. De focus van LinkedIn Stories zou echter altijd moeten liggen bij het toevoegen van waarde. Middels het delen van jouw verhaal.
Creëer krachtige LinkedIn Stories
Zin om aan de slag te gaan met de nieuwe functionaliteit? Starten is simpel: ga net als Instagram naar de bovenzijde van je timeline. Hier zie je aan de linkerzijde een rondje met jouw profielfoto en een plus-teken erin. Als je hierop klikt kun je direct een foto of video te maken, maar ook content uploaden uit je mobiele filmrol.
Naast de do’s en don’ts die LinkedIn zelf al heeft gedeeld, zou ik zelf een aantal praktische tips met je willen delen. Zo haal jij écht alles uit LinkedIn Stories.
#1 Maak een rond verhaal
Zoals gezegd: Stories heet niet voor niets Stories. Het gaat om het creëren van een verhaal. Een (goed) verhaal bezit de volgende drie basiselementen:
- Een opening: personen worden geïntroduceerd en/of de context wordt geschetst. Dit kan natuurlijk ook een teaser zijn. En ja, mag dit ook typen als je niet graag op camera praat.
- De kern van het verhaal: Deel een sfeerfoto, -video of misschien wel timelapse of boomerang van het moment waarom je eigenlijk je camera erbij hebt gepakt.
- Een afsluiter: een terugblik, (persoonlijk) inzicht of call-to-action.
Tip: het kan lonen om pas na een afspraak of event je LinkedInStories te posten. De rode draad van je verhaal kan dan pas duidelijk zijn – voor jezelf én voor anderen.
#2 Ondertitel je filmpjes
Het merendeel van de mensen bekijkt zijn of haar LinkedIn Stories zonder geluid. Je boodschap gaat volledig aan hen voorbij als je filmpjes geen ondertiteling hebben. Voeg deze dus altijd toe. Je hoeft hiervoor overigens geen geavanceerd programma te hebben. Je kunt ook de tekstfunctie van LinkedIn Stories gebruiken. Goed om te weten: je hoeft je filmpje natuurlijk niet woord-voor-woord te ondertitelen. Noteer de beknopte hoofdboodschap van het filmpje. Dit kost je maximaal 1 minuut extra.
#3 Maak gebruik van jouw huisstijl
Het voordeel van de mogelijkheid om foto’s en video’s te uploaden uit je filmrol: het biedt de mogelijkheid om Stories op te maken in de huisstijl van jouw bedrijf. Laat bijvoorbeeld de kleur van jouw logo terugkomen in je Stories. Of deel een waardevol inzicht, nieuwtje of klantenreview opgemaakt in jouw huisstijl. Door de huisstijl van je bedrijf aan te houden, creëer je herkenning en hiermee vertrouwen.
Meer tips? Volg mij op Instagram en ontvang elke donderdag een nieuwe Instagram Stories tip. Ook interessant voor LinkedIn Stories!