#longstoryshort van C Academy: de meest waardevolle lessen die ik heb geleerd
09/04/2019


#longstoryshort c academy charlotte van 't wout instagram stories tips instagramcursus

Na met veel plezier de Instagramcursussen #introvertlikeaboss en #productiviteitonfleek van Charlotte van ‘t Wout te hebben gevolgd, nam ik ook deel aan de nieuwste aanwinst van C Academy: #longstoryshort. Een Instagramcursus volledig gewijd aan hoe je jezelf of je merk kunt profileren met behulp van Instagram Stories. Ik deel graag mijn 5 belangrijkste learnings met jullie!

1. Wacht niet met vloggen via Instagram Stories tot het perfect is

Eén van de eerste lessen die Charlotte tijdens de cursus #longstoryshort meegaf, is misschien ook wel het belangrijkste: wacht niet tot het perfect is. Totdat je zelf volledig zelfverzekerd bent over je filmpje. Simpelweg omdat dat moment er nooit gaat komen. Ook ik heb dit zo ervaren. Aanvankelijk vond ik het heel spannend om via Instagram Stories te vloggen. Je bent je opeens heel bewust van jezelf en vraagt jezelf bijna automatisch af ‘wat anderen er wel niet van zullen vinden’. Toch wordt het steeds makkelijker, hoe vaker je het doet. En die anderen? De één zal zijn vraag verschuiven van ‘Waarom doe je dat?!” naar ‘Hoe doe je dat?!’, en de ander is simpelweg niet jouw ‘ideale’ volger.

2. Het is niet ‘nep’ om één kant van jezelf uit te lichten. Het is strategisch.

Er is natuurlijk veel te doen over het eenzijdige beeld wat iedereen van zichzelf schept op social media. Toch vond ik dat Charlotte tijdens #longstoryshort een belangrijk aanhaalde: het is helemaal niet nep om één kant van jezelf uit te lichten. Zolang het natuurlijk een kant van jezelf is die je oprecht bent. Een opdracht die ze meegaf is om op een blaadje je naam te schrijven en hierbij positieve woorden te noteren die jou omschrijven en/of je graag wil dat met jou wordt geassocieerd. Vervolgens moest je hier een vijftal woorden uit kiezen die je ook daadwerkelijk wil delen met de wereld. Grappig genoeg kwam ik grotendeels op dezelfde woorden uit als Charlotte: ambitie, ondernemen, persoonlijke ontwikkeling, geluk en persoonlijk. Deze woorden kun je vervolgens gebruiken om uit te dragen als merk op Instagram Stories.  Want: “Als je consequent dingen post die over deze thema’s gaan, ‘ben’ jij dat in no-time geworden. Dan is het jouw merk”, aldus Charlotte. Al staat het je natuurlijk altijd vrij om tussentijds te veranderen.

#longstoryshort c academy charlotte van 't wout instagram stories tips instagramcursus

3. Creëer een ‘aanstootmomentje’

‘Waarde toevoegen’ klinkt misschien meteen heel zwaar, maar Charlotte stipte tijdens #longstoryshort aan dat het veel makkelijker is dan je denkt. Waarde toevoegen kan namelijk binnen drie verschillende thema’s: informatie (je maakt het leven van je volger makkelijker of beter), emotie & entertainment (je laat je volgers iets voelen) en inspiratie & inzicht (je laat je volger anders nadenken en helpt gedrag te veranderen). Vind je het lastig om te bepalen of je Story daadwerkelijk waarde toevoegt? Vraag jezelf af of het een ‘aanstootmomentje’ is. Een watte? Een Story waardoor iemand zijn vriend(in) zou naast zich zou aantikken en zeggen: ‘Kijk dit eens!’. Dán voeg je waarde toe.

#longstoryshort c academy charlotte van 't wout instagram stories tips instagramcursus

4. Maak gebruik van de 3-3-3 regel

Een snelle, maar slimme tip van Charlotte: plaats -als het even kan- nooit meer dan 3 foto’s, 3 video’s of 3 boomerangs achter elkaar. Mensen hebben nu eenmaal een korte aandachtsspanne. Door af te wisselen qua type content die je deelt, vergroot je de kans dat je de aandacht vasthoudt. Om deze reden geeft ze ook aan dat je moet waken voor de functie waarbij een langere video’s wordt opgesplitst in meerdere kortere Stories. “Het gaat de kijker al snel vervelen, wanneer hij of zij weet dat het volgende frame precies hetzelfde gaat zijn”, aldus Charlotte.

5. Leer oprolbaar praten

Oftewel: vertel het belangrijkste eerst. Zoals hierboven benoemd hebben je kijkers -hoe leuk ze ook zijn- een korte aandachtsspanne. Door direct tot de kern van je boodschap te komen, houd je hun aandacht beter vast. Ik weet als geen ander: het is heel verleidelijk om je story te beginnen met een ‘Goedemorgen’ of een lange introductie af te steken, maar hiermee slaat het onderwerp meteen dood. Nog een waardevolle tip van Charlotte: je hoeft een verhaal niet altijd van A tot Z te vertellen. Soms is het juist interessanter om bij ‘Z’ te beginnen en vanuit daar terug te werken naar A. Beginnen bij ‘Z’ wekt namelijk meteen nieuwsgierigheid op à ‘Wat is er gebeurd?!’.

Long story short…

Deze Instagramcursus van Charlotte van ‘t Wout was wederom héél waardevol. Zowel voor beginners als voor gevorderden. Er was een sterke afwisseling tussen praktische informatie, inspiratie en kennis over de kracht van storytelling. Ik voel me na het volgen van deze cursus weer nog meer gemotiveerd om met de opgedane kennis aan de slag te gaan. Een volgende datum van de #longstoryshort cursus is op het moment van schrijven nog niet bekend. Mocht je echter interesse hebben om meer waarde uit Instagram Stories te halen, kan ik deze Instagramcursus met overtuiging aanraden. Houd de website van C Academy in de gaten voor meer praktische informatie en digitale tickets.

Maken jullie gebruik van Instagram Stories? Waar zouden jullie specifiek meer over willen leren?

FACEBOOK * INSTAGRAM * YOUTUBE * TWITTER



1 reactie


    9 april 2019

    Super handige tips allemaal! Leuk om te lezen!