Jong burn-out van Nienke Thurlings (Boekrecensie)
13/12/2018

nienke thurlings jong burn-out jong burnout boek recensie

“Ik vind het zo’n fantastisch mens”, aldus Roy toen we tijdens de VIVA400 Awards toekeken hoe Nienke Thurlings met een vriendin uitbundig op de loepzuivere noten van Glennis Grace aan het dansen was. “Dat zei ik toch?”, antwoord ik lachend. Het is dan ook niet zonder reden dat ik burn-out coach Nienke Thurlings destijds om input voor mijn boek Fuck the quarterlife crisis vroeg. Inmiddels heeft ze zelf haar eigen boek uitgegeven: Jong Burn-out. En die is nét even anders dan anders.

Jong burn-out

Het is inmiddels geen geheim meer dat burn-outs een groot probleem zijn in de huidige maatschappij. Vooral young professionals hebben hiermee te kampen. Als ervaringsexpert kan Nienke Thurlings met recht zeggen dat ze weet hoe het voelt. Op haar 24e kreeg ze zelf een burn-out. In navolging hiervan richtte ze het platform Jong Burn-out op en mét succes. Met haar platform doorbreekt Nienke Thurlings het taboe op burn-outs. Ook heeft ze als coach al vele mensen geholpen een leven te creëren waar hun hart écht sneller van gaat kloppen. En nu is daar eindelijk het boek.

Get your fire back

De belofte van het boek luidt ‘In vijf stappen naar meer energie’. Jong burn-out bestaat dan ook uit vijf overzichtelijke thema’s: de burn-out accepteren, balans en structuur vinden, de connectie met je lichaam herstellen, zelfliefde: het nieuwe uitgangspunt van je leven en get your fire back. Nienke Thurlings leidt je door deze stappen aan de hand van de kernwijsheden van het hart, hoofd en lichaam. En ook zonder burn-out te hebben (gehad), heeft dit principe voor mij meer bewustzijn over mijn eigen energie gecreëerd.

Haar voorbeeld: als het leven een vaartocht is, dan is je hart de kapitein. de bemanning het hoofd en je lichaam het schip. Wat je in de huidige maatschappij echter vaak ziet gebeuren is dat de bemanning de leiding neemt. En dit is muiterij als je erover nadenkt, zo stelt Nienke. En hierdoor gaat het mis. Dit neemt echter niet weg dat ieder element even belangrijk is. Zonder kapitein wordt er geen richting gegeven aan je leven, zonder bemanning kom je niet vooruit, maar met een kapot schip raak je ook kant noch wal. Om maar even bij de spreekwoordelijke zeevaartuitspraken te blijven.

Bepaal je eigen koers

Met dit soort waardevolle inzichten leert Nienke je aan de hand van theorieën, wetenschappelijke onderzoeken, persoonlijke inzichten en praktische inzichten het roer van je leven weer terug te pakken. Wat mij bovenal opviel aan het boek, is met hoeveel liefde en warmte het is geschreven. Nienke zegt niet belerend wat je moet doen, maar neemt je aan de hand mee om de koers voor je eigen leven te bepalen. En hiermee is het boek net even anders dan anders. In a very good way. Onmisbaar wanneer je burn-out bent, maar zeker net zo waardevol wanneer je meer in je kracht wil staan in de huidige maatschappij. Yes, ik vind het absoluut een aanrader!

Jong burn-out (€17,99) van Nienke Thurlings is o.a. verkrijgbaar bij Bol.com. Ben jij nieuwsgierig geworden naar dit boek?

FACEBOOK * INSTAGRAM * YOUTUBE * TWITTER