Social Media Ondernemer Congres 2019: 5 fijne lessen die ik heb geleerd
07/11/2019


 social media ondernemer congres 2019 den bosch mark bongers femke kamps

Vlak voor mijn vakantie bezocht ik de allereerste editie van het Social Media Ondernemer Congres in Den Bosch. Met sprekers als Charlotte van ‘t Wout (online ondernemer), Dennis Gerritsen (oprichter DARUM) en Giel de Winter (oprichter StukTV) was het een dag vol inspiratie. In dit blog deel ik de 5 mooiste meepakkers om hopelijk ook jullie te inspireren!

Social Media Ondernemer Congres 2019

Begin bij het einde

Ik heb nog nooit online advertenties laten draaien voor mijn onderneming. Voornamelijk omdat ik nooit echt het gevoel had dat het nodig was. Toch zette de talk van Youri Meuleman (mede-oprichter MailBlue) me aan het denken. Eén bezwaar die ik heb met betrekking tot adverteren is namelijk de investering. Hoeveel moet je investeren? Hoe bepaal je dat? Youri benaderde het met zijn break-even funnel andersom. Kort door de bocht tipte hij om bij het einde te beginnen. Jezelf af te vragen: wat is de eindwaarde van de klant? Vanuit daar kun je beredeneren welke investering je zou kunnen (en eigenlijk: zou moeten) maken on die klant binnen te halen. Juist als dit betekent dat je in eerste instantie break-even speelt. Die winst die pak je later.

Vraag jezelf af: “Hoe zou iemand denken als diegene al is op het punt waar ik wil komen?”

“Ik stelde me voor dat ik Kim Kardashian was en dat iedereen het interessant vond wat ik deed”, aldus Charlotte van ‘t Wout tijdens haar talk over vloggen via Stories. Wat ze het publiek meegaf is dat het je enorm vooruit kan helpen als je qua mindset al bent waar je wilt zijn. Als je een bekende Instavlogger bent, dan zal je het niet immers niet meer gek vinden om dagelijks of op publiekelijke plekken te vloggen. Ook gaf ze aan dat je niet te streng voor jezelf moet zijn als je het gevoel hebt dat je ‘anders’ overkomt op camera dan je werkelijk bent. Charlotte: “Iedereen heeft verschillende versies van zichzelf. Dit maakt je niet nep. Maar je zult wel merken, dat hoe vaker je die camera pakt hoe meer die versies in elkaar gaan overlopen. Op een mooie, natuurlijke manier”

social media ondernemer congres 2019 den bosch mark bongers femke kamps

Voel je dat je nog zoveel meer uit Stories zou kunnen én willen halen? Met het digitale kennispakket ‘Creëer krachtige Instagram Stories’ ontvang jij alle hulpmiddelen om van jouw Stories een succes te maken. Op eigen tempo en kennisniveau. Je ontvangt het e-book, 12+ creatieve video-tutorials, 20+ mini-tutorials en nog veel meer. Inclusief een handige mini-guide over Instagram Reels.

Stop met ALLES doen

Podcast, e-book, webinar, Instagramcursus… Het lijkt wel alsof je tegenwoordig als ondernemer álles moet doen om bij te blijven. En hoewel het Social Media Ondernemer Congres volledig in het teken stond van het optimaliseren van deze platformen, gaf oprichter Mark Bongers het publiek mee: “Door alles te willen doen, kun je niet in alles succesvol zijn. Alle technieken kunnen jou in potentie succesvol maken, maar ook killen. Ga niet alles doen. Begin met dingen te doen waar jij blij van wordt. Daar worden je klanten ook blij van.” Iets waarop ik alleen maar kan zeggen: amen.

Zet jezelf niet vast door je focus op anderen (of jezelf)

Hoe vaak (over)analyseer jij wat anderen op social media doen? Of kijk je juist te veel naar wat je zelf aan het doen bent. Ben je bijvoorbeeld bang dat al die toekomsplannen die je hebt voor je kanalen niet worden geaccepteerd, omdat het niet is wie je ‘nu’ bent? Een herkenbaar fenomeen voor ondernemers en hiermee ook voor business coach Ninke van der Lek. Zij gaf het publiek dan ook mee: “Als je je focust op hoe het nu is of hoe anderen het doen, dan zet je jezelf vast. Focus jezelf op waar je naartoe wilt. Pas dan kom je verder.” Mag ik nog een keer ‘amen’ zeggen?

Mensen gaan je gek vinden. Punt.

Van de oprichter van Darum tot StukTV. Eigenlijk gaf iedere ondernemer op het podium aan last te hebben gehad van terugslag. Mensen die het maar gek vonden wat ze deden. Hun beslissingen in twijfel trokken. Juist familie en vrienden. Zo vertelde Giel de Winter, creative director bij Talpa Social en oprichter van het succesvolle StukTV: “Eerst zei iedereen: dat ga je toch niet doen? Je bent toch niet gek? Uiteindelijk kreeg ik schijt aan de wereld en nu ben ik hier. En nu zegt iedereen: ik ben zo trots op je! Ja… Zo werkt dat nu eenmaal.” Oftewel: people are going to judge you no matter what you do, so live the life you f*cking want to.

Ik ben heel benieuwd: wat vinden jullie de mooiste meepakker van het social media ondernemer congres? 

FACEBOOK * INSTAGRAM * YOUTUBE * TWITTER

Fotografie: Celine Verhoef



4 reacties


    7 november 2019

    Wat een mooie inzichten! Klinkt als een heel leerzaam congres. Vooral dat laatste punt is voor mij ook een mooie nadenker. En inderdaad, soms zou ik me best wat minder druk mogen maken over wat ik op social media plaats. Niemand zal minutenlang naar mijn berichtje kijken om het tot in detail te analyseren. Goed om eens bewust bij stil te staan als ik in de wie-zit-er-op-mij-te-wachten-modus schiet!



    7 november 2019

    Dat zijn mooie inzichten!



    9 november 2019

    Wat een mooie dingen zeg, dat laatste punt is heelmaal waar.. ik moet me sowieso wat minder druk maken om dingen!



    10 november 2019

    Ohhh wat een goede tips dit! En inderdaad: mensen gaan je gek vinden. En dan is het de kunst om gewoon door te gaan met wat je doet en waar jij blij van wordt. ;-) X