Het is inmiddels alweer een maand geleden dat ik het vrijgezellenfeest van mijn zus heb georganiseerd. Gezien er nadien vele vragen kwamen leek het mij leuk om een aantal handige tips met jullie te delen hoe ik het vrijgezellenfeest organiseren heb aangepakt. Speciaal voor iedereen die binnenkort zelf een (vrijgezellen)feest moet organiseren en wel wat inspiratie kan gebruiken.
Vrijgezellenfeest organiseren
CHECK BIJ DE BRUID WAT ZÍJ WIL.
Iets wat ik al vaak heb gehoord: toekomstige bruiden die tegen wil en dank de stad in werden gesleept of zichzelf aan andere activiteiten moesten onderwerpen waar ze he-le-maal geen zin in hadden. Mijn eerste tip wat betreft een vrijgezellenfeest organiseren is dan ook: check eerst bij haar wat zij wil. Hoe goed je de bruid ook denkt te kennen. Zo was de wens van mijn zus ‘iets te eten en daarna gaan stappen’. Ze benadrukte echter beslist geen opdrachten in de stad te willen uitvoeren of verrast te worden door een stripper. Misschien is het verleidelijk om voor je eigen entertainment tegen de wil van de bruid bijvoorbeeld tóch een stripper in te huren, maar bedenk dat het háár feest is. Niet dat van jou. Ook handig: vraag wie ze wil uitnodigen.
VRAAG OM HULP. EN VEEL.
Het is natuurlijk afhankelijk van wat je gaat doen, maar een vrijgezellenfeest organiseren kost al snel veel tijd. Gezien in mijn geval het grootste deel van de voorbereidingen aankwam op de dag zelf, besloot ik mijn moeder en schoonmoeder om hulp te vragen. Zo ontfermde mijn moeder zich over de versiering en mijn schoonmoeder over het eten. Hierdoor kon ik mezelf ondertussen richten op andere last-minute dingen. Denk bijvoorbeeld aan cupcakes halen, het voorbereiden van de spellen en overige decoratie. Hoewel Roy en ik in de weken vooraf al druk waren met het voorbereiden van bijvoorbeeld de spellen, viel het echt nog vies tegen hoe lang we op de dag zelf bezig waren. Zo was ik al vanaf 10:00 ‘s ochtends in de weer en was ik pas écht klaar op het moment dat mijn zus om 18:00 arriveerde. Dus geloof me: vraag om hulp. En veel.
BEGIN OP TIJD & BEREID ZOVEEL MOGELIJK VOOR.
Zoals ook al een beetje verklapt in het vorige punt: ik ben ook in de weken vooraf druk bezig geweest met het voorbereiden van de activiteiten voor het vrijgezellenfeest. Hier had ik op de dag zelf ook echt geen tijd meer voor gehad. Zo hebben Roy en ik samen bordjes geknutseld voor het spel ‘Never have I ever‘ en opdrachten bedacht voor de ‘7 Seconds Challenge‘. Ook zijn we samen op pad gegaan om mijn ouders, broer, schoonzus en oma’s voor de camera te zetten om vragen te beantwoorden over mijn zus en het toekomstige bruidspaar. Tel hierbij op dat Roy een aantal avonden druk bezig is geweest met monteren van deze beelden en het was maar goed dat we ruimschoots op tijd waren begonnen met de voorbereidingen. Zeer aan te raden.
DENK AAN DE DETAILS.
Als ik één ding heb ontdekt tijdens het organiseren van het vrijgezellenfeest, is dat ik veel waarde hecht aan details. Zo moest het strandaspect van de bruiloft terugkomen in de decoratie, droegen mijn zus en ik matchende T-shirts waarvan ze eerder had aangegeven deze zo leuk te vinden en moest ook de playlist volledig kloppen. Yep. Inclusief cheesy nummers als ‘Dear Future Husband’ van Meghan Trainor en ‘I love you baby’ van Frankie Valli. Ik denk ook dat het juist de details zijn die een vrijgezellenfeest ook nét die speciale touch geven. Qua decoratie kan ik verder dan ook uit eigen ervaring de webshop Weddingdeco tippen – hier hebben ze zóveel leuke dingen, zoals bovenstaande photobooth props. Al heb ik ook accessoires gekocht bij HEMA, Søstrene Grene, Xenos en -jawel- Zeeman.
Het laatste punt? Geniet! Misschien overbodig om te zeggen, maar als je (net als ik) in versnelling vijf bezig bent geweest met alle voorbereidingen dan moet je wel even de tijd nemen om bewust die knop om te zetten en te genieten. En ja: ook (durven) om op het moment zelf dingen aan anderen over te laten en -als het kan- niet te veel jezelf aan een vast schema willen houden. Al wil het achterover tikken van een glas wijn daar vást wel bij helpen ;-)
Mocht jij een vrijgezellenfeest organiseren: hoe zou jij het aanpakken? Ik ben erg benieuwd!
FACEBOOK * INSTAGRAM * SNAPCHAT * YOUTUBE * TWITTER
Tags: bachelorette party, how-to, inspiratie, tips, vrijgezellenfeest, vrijgezellenfeest organiseren, wat te doen
Handige tips. Wie weet kan ik het nog ooit gebruiken.
Jaaa, hoe leuk zou dat zijn :-)?!
Goed dat je deze tips op een rijtje hebt gezet! Ik heb het vrijgezellenfeest voor mijn schoonzusje georganiseerd, samen met haar beste vriendin. Ze vertrouwde het wel aan ons toe, want wilde ook niet van die hele gekke dingen. Dat hebben we gerespecteerd en uiteindelijk is dat een hele leuke dag geworden. Ik heb ook wel eens een vrijgezellenfeest meegemaakt waar de bruid dus wel dingen moest doen die ze eigenlijk niet wilde en dat resulteerde in een groot fiasco: de bruid was tijdens het diner al zo dronken dat ze alleen maar de wc van het restaurant heeft gezien. Vervolgens ging de club nog naar de stad terwijl de bruid in spé al naar huis was vertrokken. Dat was dus (op zijn zachtst gezegd) geen succes…
Ooo, no! Jeetje, wat een horrorverhaal :-( Lijkt me echt vreselijk als ik de bruid in kwestie zou zijn. Ik zou uit solidariteit ook niet zijn uitgegaan (maar goed: dan ben ik ook een echte granny) en het een andere keer dunnetjes overdoen. En dan vooral dunnetjes in de zin van: even vijf tandjes minder. In ieder geval fijn om te horen dat jij en haar beste vriendin in ieder geval wél een topfeest hebben geregeld voor je schoonzusje. Naar de bruid luisteren is echt zó belangrijk!
Dit zijn wel tips die ik nu goed kan gebruiken, want mijn zus gaat in Augustus trouwen en ik moet nog wat organiseren
Leuke foto’s en o-m-g, hoe leuk is het om Never Have I Ever te spelen op een vrijgezellenfeest?! Tof!