Fokking Druk van Thijs Launspach (Boekrecensie)
02/12/2018

Fokking Druk Thijs Launspach recensie psycholoog

Tegenwoordig is iedereen ‘fokking druk’. En hoe gewoon dit ook lijkt te zijn geworden, het is is allesbehalve een gezonde gewoonte. In zijn boek Fokking Druk legt psycholoog Thijs Launspach uit waarom we onszelf tegenwoordig vaak over de kop werken en wat je eraan kunt doen om dat te voorkomen.

Fokking Druk

Alleen al de omslag van Fokking Druk van Thijs Launspach verklapt op krachtige wijze de thematiek van het boek: druk is het nieuwe normaal. ‘”Een volle agenda en een vol hoofd, het gevoel achter de dingen aan te lopen en altijd tijd tekort te komen: het zijn dé kenmerken van deze tijd. Maar de drukte speelt ons inmiddels parten”, zo luidt de tekst aan de binnenzijde van de omslag. En recente cijfers bevestigen dit.

Het aantal mensen met een burn-outsymptomen nam dit jaar wederom toe (CBS). De sterkste stijging is bij vrouwen en young professionals te zien. Vandaar ook dat dit een belangrijk thema is in mijn boek Fuck the quarterlife crisis. Vanwege mijn interesse vind ik het vanzelfsprekend ook ontzettend interessant om nóg meer te lezen over dit onderwerp. Fokking Druk stond hoog op mijn leeslijstje.

Mooie inzichten en praktische handvatten

Fokking Druk wordt bestempeld als ‘het ultieme anti-stressboek’ en ik kan beamen dat het boek zeker mooie inzichten geeft. Thijs Launspach combineert de nieuwste inzichten uit de wetenschap, methoden van experts en verhalen van ervaringsdeskundigen waardoor hij handvatten biedt om op je eigen manier met de huidige maatschappij te dealen. Hoewel qua kennis en inzichten voor mij niet veel nieuws onder de zon was (ik zit immers zelf middenin het onderwerp), inspireerde het boek mij wel om nog kritischer op mijn tijdsbesteding te zijn.

Zo verklapt Fokking Druk dat we gemiddeld genomen in een mensenleven 5 jaar en 4 maanden(!) besteden aan social media. En dat het om deze reden goed is om kritischer te kijken naar hoe vaak en hoe je social media gebruikt. Hierop besloot ik direct Facebook en Twiter van mijn mobiel te gooien. Deze gebruik ik immers  alleen om doelloos te scrollen. Ook experimenteerde ik met een tijdslimiet op het gebruik van Instagram. Al ging dit limiet -heel eerlijk gezegd- gauw overboord omdat ik hier nu eenmaal veel plezier aan beleef.

Conclusie

In zijn boek geeft Thijs Launspach aan de hand van verschillende thema’s bijpassende tips en opdrachten waarmee je direct aan de slag kunt. Denk bijvoorbeeld aan thema’s als ‘Druk zijn is een keuze’, ‘Rust in je hoofd’ en ‘Werken met aandacht’. Sterke thema’s waar iedereen wel de nodige learnings voor zichzelf uit kan halen. Denk bijvoorbeeld aan manieren hoe je makkelijker ‘nee’ kunt zeggen (altijd handig!), je van mailen een minder tijdverspillende bezigheid kunt maken (nog handiger!) en hoe je realistische doelen opstelt. Lang verhaal, kort? (Want je bent immers druk) Een mooi cadeau voor jezelf of één ieder in je omgeving die ook altijd ‘Fokking Druk’ is.

Fokking Druk (€15,99) van Thijs Launspach is o.a. verkrijgbaar bij o.a. Bol.com. Zijn jullie nieuwsgierig geworden naar dit boek?

FACEBOOK * INSTAGRAM * YOUTUBE * TWITTER