Verbaal Meesterschap van Remco Claassen | RECENSIE
07/02/2019

verbaal meesterschap remco claassen recensie review

Wat maakt dat bij de ene spreker de tijd voorbijvliegt, terwijl de ander binnen vijf minuten de snoozeknop in je hersenen heeft gevonden? En misschien nog wel interessanter: hoe leer je zelf de kleine kneepjes van het ‘Verbaal Meesterschap’? Remco Claassen is al ruim een decennium de beste leiderschapstrainer van Nederland en schreef het boek Verbaal Meesterschap om zijn trucs voor iedereen toegankelijk te maken.

Verbaal Meesterschap

Vele uren gaan verloren aan oeverloos en kansloos gezever. Als we niet slapen, houden we ons vooral bezig met communicatie. En dat luistert allemaal erg nauw. De ander snapt er namelijk al gauw niks van. Je legt het toch duidelijk uit? Het is een hele kunst om goed te communiceren, zonder verwijten, woede en ontploffingen. Goede communicatie vereist inzicht in jezelf en in de ander. Want hoe bereik je nu wat je wilt? De een krijgt met een zin meer voor elkaar dan de ander in een monoloog van een kwartier. Hoe komt het dat je bij de ene collega in slaap valt en bij de ander aan zijn lippen hangt? Remco Claassen leert je de kneepjes van het vak Verbaal Meesterschap.

Hyperbutler & rode bloemkool

Het boek trapt af met een aantal theorieën die als basis dienen voor het verbaal meesterschap. Als je als spreker immers niet snapt hoe informatie wordt ontvangen en verwerkt, dan kun je  -zoals Claassen dit op zijn manier zegt- ‘nog geen deuk in een pakje boter lullen’. Op toegankelijke wijze en een fijne dosis humor vertelt Claassen over onze innerlijke hyperbutler, rode bloemkool en ‘apie’s’. Simpele voorbeelden om een complexe theorieën op effectieve wijze voor de lezer begrijpelijk te maken.

Effectieve communicatie

Hoewel de theorie een mooie basis legt voor de praktische tips, is het beheersen van ‘Verbaal Meesterschap’ natuurlijk de reden om met dit boek op de bank te kruipen. En hierna op de bühne te staan. Alhoewel: je hoeft geen (professioneel) spreker te zijn om van dit boek profijt te hebben. Iedereen heeft namelijk in het dagelijks leven te maken met communicatie. Claassen biedt in zijn boek niet alleen de tools om voor een groot publiek te staan, maar ook hoe je tijdens vergaderingen en 1-op-1 communicatie jouw boodschap nog effectiever kan overbrengen. Zodat de ontvanger iets gaat doen, iets gaat laten of nooit meer gaat vergeten. Gesproken óf geschreven.

Vaarwel Powerpoint

Laat ik je één ding vertellen: het heeft mij veel nieuwe inzichten gegeven waar ik direct mee aan de slag wil én kan. Zo zijn alleen al in dit artikel een aantal verbale ‘hacks’ toegepast. Spreken gaat volgens Claassen dan ook verder dan het keurig uitspreken van woorden. Het gaat om het totaalplaatje, waarbij de beïnvloeding krachtiger wordt als onze woorden visueel worden ondersteund. Maar als het even kan niet met een slideshow, want: “Je moet nooit met iets op het podium staan wat meer licht geeft dan jij.”

Krachtige inzichten en direct toepasbaar

Verbaal Meesterschap is dankzij de krachtige inzichten en direct toepasbare tips werkelijk het meest inspirerende en leerzame boek wat ik in tijden heb gelezen. En dat wil hoop ik toch wel wat zeggen als je Communicatie- en Informatiewetenschappen hebt gestudeerd ;-) Toegegeven: de illustraties zijn soms behoorlijk flauw, maar dit neemt niet weg dat de boodschap van Claassen krachtig overkomt. Een aanrader voor iedereen die wil leren zijn of haar boodschap met nóg meer impact wil overbrengen.

Mocht je nieuwsgierig zijn: Verbaal Meesterschap (€25,75) is o.a. verkrijgbaar bij Bol.com. Wat is jouw eerste indruk van dit boek?

FACEBOOK * INSTAGRAM * YOUTUBE * TWITTER