Link Sticker Instagram: 5 manieren om de Link Sticker slim in te zetten
29/10/2021


5 manieren om de link sticker van Instagram slim in te zetten

Het is eindelijk zover. Instagram heeft een feature uitgerold waarmee je ook links naar webpagina’s aan je Instagram Stories kan toevoegen zónder 10.000 volgers te hebben: de Link Sticker. Je kunt hiermee volgers doorverwijzen naar blogartikelen, een specifiek product in je webshop of een landingspagina over een nieuwe dienst. Handig míts je het slim gebruikt. Lees snel verder.

Link Sticker Instagram

Het is voor veel Instagramgebruikers die minder dan 10.000 volgers een langgekoesterde droom die eindelijk in vervulling gaat: de mogelijkheid om uitgaande links toe te voegen aan Instagram Stories. Hoewel de nieuwe functionaliteit veel nieuwe mogelijkheden biedt, neemt het ook nieuwe verantwoordelijkheden met zich mee. De Link Sticker ondoordacht gebruiken, kan het vertrouwen en de betrokkenheid van je volgers schaden. Wil je dit voorkomen? Houd de volgende aandachtspunten in je achterhoofd:

1. Wees zorgvuldig in de veelvuldigheid van het gebruik van de Link Sticker

Ja. Je mag best blij zijn dat de Link Sticker er is. Maar is het écht nodig om een uitgaande link toe te voegen aan elke Instagram Story die je plaatst? Vast niet. Overmatig gebruik van de Link Sticker kan niet alleen ‘spammerig’ overkomen, maar vermindert ook de impact hiervan. Mensen zijn van nature lui en hebben geen zin om bij elke Story ‘actie’ te ondernemen.

2. Gebruik de Link Sticker met intentie

Heeft het toegevoegde waarde om de Link Sticker toe te voegen? Is het voor je volgers duidelijk naar welke landingspagina ze worden doorverwezen? Is de landingspagina zo ingericht dat het in één oogopslag duidelijk is wat van hem of haar wordt verwacht? Enkel als voorgaande drie vragen met een ‘ja’ beantwoordt kunnen worden, is het zinvol om de Link Sticker toe te voegen.

5 manieren om de link sticker van Instagram slim in te zetten

3. Plaats de Link Sticker op een gebruiksvriendelijke plek

Houd rekening met de interactiemogelijkheden van Instagram Stories en plaats de Link Sticker bij voorkeur op een centrale plek. Plaats je ‘m te veel naar links, dan is de kans groot dat mensen te vaak (per ongeluk) terugtikken naar de vorige slide. Plaats je ‘m te veel naar rechts, dan tikken ze misschien wel verder. Helemaal aan de boven- en onderzijde van je Stories wil je ‘m ook niet hebben, omdat hier zich andere interactietools bevinden. Plaats ‘m daarom altijd ergens in het kader, zoals in de afbeelding hierboven aangegeven.

4. Maak pas in de laatste slide van je verhaal gebruik van de Link Sticker

Wanneer mensen op de Link Sticker tikken, en ervoor kiezen om naar de gelinkte landingspagina te gaan, zullen ze Instagram verlaten. Plaats de nieuwe sticker daarom altijd pas in de laatste slide van je verhaal. De kans is namelijk klein dat je volgers nog naar je verhaal terugkeren, en het zou zonde zijn als ze hierdoor belangrijke informatie mislopen. En jij views verliest.

5. Zorg voor een mobielvriendelijke landingspagina

Het ligt misschien voor de hand, maar het gaat helaas nog té vaak mis: een mobielvriendelijke landingspagina. Het merendeel van de mensen bekijkt Instagram Stories via zijn of haar mobiel. Zorg er daarom voor dat de pagina waarnaar je verwijst ook mobielvriendelijk is. Het zou zonde zijn als je bezoekers, lezers of -misschien zelfs wel- potentiële klanten verliest, omdat de pagina waarnaar je verwijst niet fijn navigeert.

Ben jij blij met de komst van de Link Sticker? Hoe wil jij ‘m gaan inzetten? 

Volg mij op Instagram voor meer Instagramtips en schrijf jezelf in voor mijn nieuwsbrief.



0 reacties